dilluns, 30 de desembre del 2013

Passejada amb raquetes per Guils-Fontanera

27.12.13  Després de passar-se tot el dia de Sant Esteve nevant a la Cerdanya per sobre dels 1000 m d’alçada, l’endemà es lleva el dia molt blau i radiant per la qual cosa anem a veure si podem pujar amb raquetes al Roc Roig, punt culminant de l’escarpat vessant sud del Pla de la Feixa, des de l’estació d’esquí de fons de Guils-Fontanera.

Des de la població de Guils de Cerdanya, prop de Puigcerdà, continuem per la pista asfaltada, avui amb força trams de neu aplanada, que en 5 Km arriba al pàrquing de l’estació de Guils-Fontanera (1905 m). Ens calcem les raquetes i de seguida veiem que la nostra intenció de pujar al Roc Roig des d’aquí serà impossible, perquè els accesos, ja sigui per les Roques Feres o pel Pla de la Feixa, estan restringits pels circuits d’esquí de fons; per això anem a veure que tal són els tres circuits de raquetes que prometen al web de l’estació pel “mòdic” preu de 3,5 €. Com que a la guixeta de cobrament del forfet no hi ha ningú, sortim sense perdre més temps per l’únic accés que ens deixen als “raqueteros”.

L’abundant nevada del dia anterior ha deixat el bosc ben blanc i el sender, marcat amb punts vermells, discorre entre els arbres carregats de neu que, de tant en tant, va caient al nostre voltant. El sender va baixant en direcció nord, tot creuant fondalades per on discorren petits torrents.

Travessant un torrent

Sortim del bosc prop del refugi de les Cases i comencem a gaudir de la magnífica vista dels cims nevats. El sender, l’únic marcat de moment, desemboca a una pista on hi ha un pal indicador, el qual ens mostra el camí de retorn a mà dreta. A mà esquerra, a escassos metres, es troba el refugi de les Cases. Una tanca formada per tres grossos troncs col·locats en horitzontal impedeix l’accés al refugi; tanmateix, altres excursionistes amb raquetes arriben i entre tots retirem un xic els troncs i així, a tranques i barranques, passem per sobre i podem pujar fins al refugi de les Cases (1800 m), situat a mig aire del vessant oriental del Puigpedrós, des del qual gaudim del panorama de la plana ceretana, encara amb els camps nevats als peus del Puigmal.

Refugi de les Cases

Vista des del refugi

El refugi està obert i en bones condicions, i tothom el pren com a punt culminant i mirador d’aquest itinerari i per això no entenem com és que està tan inaccessible. Després de prendre un mos i, veient que l’itinerari no va més enllà, retornem a la pista tot arrossegant-nos per sota la tanca que algú s’ha encarregat de recompondre.

Retornant pel bosc

Seguim l’itinerari de tornada, ara en direcció sud, per la pista que baixa un xic més, fins que aviat torna a endinsar-se a l’espès bosc i comença a pujar de valent... i és que hem de recuperar tots els metres de desnivell que hem perdut a l’anada!. Per aquest itinerari, marcat també de vermell i sense cap més alternativa, anem travessant el bosc, tot gaudint de l’excel·lent estat de la neu, fins que retornem a l’estació de Guils-Fontanera, després d’una hora i mitja d’haver-hi sortit.

Ha estat un bonic circuit, però massa curt (3,8 Km en total); la resta de circuits de l’estació estan reservats per a la pràctica de l’esquí de fons, sense que els puguin compartir els practicants de raquetes (quina diferència amb les estacions franceses!). Un altre dia intentarem el Roc Roig per un altre cantó, o bé quan l’estació resti tancada. Bon Any Nou !!

ISABEL BENET. Activitat realitzada el dia 27.12.13 per Isabel Benet i Ventu Amorós.

1. Vau poder gaudir de la neu i les vistes, llàstima que el circuit sigui tan curt.
    Una forta abraçada i Feliç Any Nou!!

2. Gràcies. Queda pendent anar al Roc Roig i a l'estany de Malniu en una mateixa jornada. A veure si la podem compartir amb vosaltres. Feliç 2014 !!