dilluns, 17 de novembre del 2014

Caminada pel Montseny

25.10.14  Per començar bé la temporada d’excursions mensuals, rescatem d’un exemplar de la revista Vèrtex una sortida circular que ens portarà des de Collformic a Sant Cebrià de la Móra per pistes i corriols poc transitats, a l’ombra de d’una esponerosa fageda. La tornada, però, la farem seguint part del conegut, i més concorregut, camí del Pla de la Calma (GR 5-2), per l’exposada i calorosa pista (a poc que el sol apreti) entre la Caseta i el Collformic. Iniciem la ruta a Collformic, situat al Km 26 de la carretera BV-5301 de Seva a Palautordera.

A punt de sortir de Collformic

Al costat del restaurant hi ha dos aparcaments. Un d’ells situat just al davant del restaurant i l’altre situat a uns metres més enllà en direcció al Brull. Entre els dos aparcaments hi ha dues pistes. Una de les pistes passa a frec del restaurant deixant-lo als nostres peus (és el camí de tornada). L’altra pista (amb una cadena) puja decididament en direcció oest paral.lela a l’aparcament. Comencem a caminar pujant per aquesta pista més allunyada del restaurant en direcció al Collet de les Bigues tot deixant enrera la cadena que barra el pas als vehicles.

La pista és ampla i s’endinsa a la fageda encara amb les fulles molt verdes malgrat que ja estem en plena tardor. Deprés de travessar un parell de tanques arribem al collet de les Bigues amb vistes al Pirineu, a Montserrat i al Matagalls que tenim just darrera. Un cartell de perill ens adverteix que hi ha un brau solt a la zona!!!

Al collet de les Bigues

Aquí deixem la pista tot fent un gir de 180 graus a l’esquerra i enfilem carena amunt en direcció al Turó de Collformic. Aquest camí carener passa entre matolls i alzines, sense massa senyals però de bon seguir, amb una extensa vista del Pla de la Calma, i també del Tagamanent, de Montserrat i del Turó de l’Home. Així arribem al Turó de Collformic, el punt més alt de la carena i d’aquesta excursió. Un xic més enllà hi ha un petit turó que fa de mirador el qual ens permet de donar un bon cop d’ull a l’entorn i veure, més avall el camí que recorre el Pla de la Calma per on tornarem. Aquí aprofitem per esmorzar.

Turó de Collformic

Des del mirador, el camí tomba i s’encara cap al sud tot passant per un conjunt de faigs anomenats Faigs de la Bandera. A voltes aquest corriol queda mig cobert pels matolls. Així arribem al preciós Pla de l’Ase Mort molt a prop del camí per on tornarem.

Pla de l'Ase Mort

En aquest punt anem a la dreta, en direcció NO, per un corriol entre matolls a cercar una antiga pista. Mentre baixem, anem tenint vistes dels cingles de Centelles A la nostra esquerra, a la carena veïna, veiem el camí anomenat la Pujada de la Mel, que és per on tornarem. Aviat aquesta pista s’endinsa en un alzinar i es fa més estreta.

Abans d’arribar al mas de El Brugués, però, ja estem avisats que hem de saltar una tanca que barra el pas per la pista, per això vam formar dos grups: el grup dels “prudents” va passar pel lloc on el filat està ja molt malmès, mentre que el grup dels “escaladors”, fent gala de les nostres destreses, vam passar per damunt de la porta de ferro, o bé a cavall o bé saltant directament des de dalt amb greu perill de genolls i turmells!!! Així d’aquesta manera vam arribar a les ruïnes del mas de El Brugués.

El Brugués

Tot seguit, al primer revolt tancat, deixem la pista per prendre un corriol, marcat a l’entrada per una petita fita, que puja i s’endinsa al bosc, per això en aquest punt cal estar una mica atents. Pel camí de pujada encara podem veure alguns petits bolets anomenats apagallums.

Apagallums

Aquest corriol, després de creuar la riera dels Bruguers, surt de sobte d’entre els arbres i ens ofereix una bona vista de les ruïnes de El Brugués, situat just sota nostre. El camí acaba desembocant a una pista prop de les ruïnes de El Mas. Per aquesta pista anem en direcció a l’ermita romànica de Sant Cebrià de la Móra que ja veiem de lluny des d’un collet.

Sant Cebrià de la Móra

Ens estem una bona estona visitant aquesta ermita, situada a 975 m d’alçada i que pertany al municipi de Tagamanent. Fou l’església parroquial d’un grup de masies, avui dia quasi totes en ruïnes; però l’ermita, construïda tota ella amb pedra vermella, es conserva força bé.

Interior de Sant Cebrià de la Móra

Ara toca recular fins a la pista principal que prenem per a pujar, suaument però constant, en direcció al Pla de la Calma, tot passant per la Caseta i el Pla de Bassau, també conegut com a Collet Terrús, on trobem el GR 5-2 que recorre el Pla de la Calma.

El mas de la Caseta

Per aquesta pista, ja molt més planera, anem cap al Pla de l’Ase Mort, indret pel qual ja hem passat pel matí tot baixant del turó de Collformic. Com és un bon paratge, i ja va éssent hora, decidim buscar un lloc per dinar.

Amb bones vistes del Matagalls, les Agudes i el Turó de l’Home, fem l’habitual “ágape”, amb pastissos casolans, cafès, i els “xupitos”que no falten, per a celebrar que tornem a estar reunits de nou.

Un cop hem acabat de dinar, retornem al Collformic per la pista que passa just sota el turó del mateix nom i que ja hem visitat pel matí. L’arribada al Collformic la fem per la pista que passa per la part alta del restaurant. Fins la propera!!!

SECCIÓ DE MUNTANYA. Sortida col·lectiva realitzada el dia 25.10.14.