dilluns, 26 d’octubre del 2015

Ruta del Cardener amb bicicleta (III)

19.09.15  Aquest dissabte ha estat l’escollit per a dur a terme la tercera, i darrera, etapa de la Ruta del Cardener. Com que aquesta etapa tampoc és circular hem hagut de deixar un cotxe a Castellgalí, allà on es troba l’aiguabarreig del Cardener amb el Llobregat, i després continuar fins a la presa de l’embassament de Sant Ponç, indret on vam acabar l’etapa anterior. Dit i fet, després d’un bon esmorzar, i un xic abans de les 10 del matí, ja ens posem en marxa tot creuant la paret del pantà i continuant uns metres per una carretera local que es dirigeix cap a Navès.

Sortint per la presa de Sant Ponç

Tot seguit ens desviem a mà dreta per una pista pedregosa que baixa en direcció a can Garrigó i Monner. Anem a mig aire de la vall però el riu Cardener, que tenim a la dreta , pràcticament no el veiem de tan encaixat que està entre serres i cobert pel seu bosc de ribera.

A l’altra riba destaca l’enlairat poble de Clariana de Cardener, situat sobre la proa de l’aiguabarreig dels rius Negre i Cardener. Poc després enllacem amb el GR 3 que ve del pont de Buida-sacs. Així arribem al Camp dels Capellans, ja dins la comarca del Bages,  sota la serra de Monner i amb vistes de l’alterós castell de Cardona a contrallum.

Mas del Camp dels Capellans

Cardona a contrallum

Ara seguim, més o menys, el traçat del GR 3 fins que ens apropem tant a Cardona que se’ns fan visibles el detalls de la fortalesa i de la col·legiata romànica de Sant Vicenç. Aquí deixem el GR, el qual creua el Cardener pel pont de Sant Joan i s’enfila al nucli de Cardona; nosaltres, en canvi, ens toca pujar per superar un contrafort en direcció a Cal Cabreta tot observant com el Cardener és desviat cap a un túnel, que forada aquest contrafort, deixant al seu pas un meandre abandonat als peus del castell on ara s’hi asseu un polígon industrial.

El castell de Cardona

Deixant enrera les vistes de Cardona, anem en direcció a Súria tot passant a frec, i amb molt de compte, del circuit de trial conegut com Cal Taule 2D-trae on una pila de motos fan voltes pel circuit tot aixecant una gran polseguera. Seguidament anem a desembocar a la C-55 on hem de rodar un parell de quilòmetres pel seu asfalt fins a una desviació que ens porta cap al petit nucli de El Palà de Torroella, on creuem el Cardener.

Pel circuit de trial

Creuant el Cardener

Per un moment anem pel seu marge dret fins passada la Colònia Valls, on de nou creuem el riu i la C-55, i des d’on ens enfilem ràpidament al peu del turó dels Tres Tossals ja a les envistes de Súria, població envoltada de mines de sal i a la que arribem per l’antiga carretera, tot resseguint un gran meandre que excava un vistos cingle als gresos vermells. Aquí a Súria aprofitem per fer el dinar, que ja toca.

El Cardener al seu pas per Súria

Sortint de Súria creuem de nou el Cardener i anem seguint el senyals del GR 3-1, conegut com “Camí de la Sal”, tot planejant pels contraforts orientals de la serra de Castelltallat. Així arribem a un mirador on hi ha una antiga creu de terme amb els braços molt trencats i des d’on tenim bones vistes de Súria i de les instal·lacions mineres més properes, on les muntanyes de sal semblen de neu.

Creu de terme a la sortida de Súria

Colònia Antius

Poc després arribem a la Colònia Antius on encara es conserven alguns edificis i on un plafó explicatiu ens assabenta que aquí s’hi va establir la fàbrica Filatures Callús, la qual va funcionar des del 1875 fins l’any 1993.  Seguint riu avall veiem, a l’altra riba i dalt d’un turonet, les restes del castell medieval de Callús o de Gotmar, a tocar de l’antiga parròquia de Sant Sadurní. Pel sud ja comencen a sobresortir les agulles de Montserrat.

Restes del castell de Callús al capdamunt del cingle

Callús

Així passem a frec de la població de Callús i de les seves vinyes de la D.O. Pla de Bages. Poc abans d’entrar al nucli de Sant Joan de Vilatorrada, però, passem per un lloc ben curiós: es tracta d’un antic mas anomenat Casal Rojas on, pels seus voltants, s’hi exposen les més diverses obres entre les que hi destaquen un conjunt de tòtems de gran alçada.

Els curiosos tòtems de Casal Rojas

Després de creuar un polígon industrial, voregem per l’est la població de Sant Joan de Vilatorrada i passem sota el viaducte de l’Eix Transversal. Certament aquest tram no és gaire bonic. A la sortida del poble, però, tornem a anar a frec del riu, rodant per un parc amb vistes del cada cop més proper massís de Montserrat tancant-nos l’horitzó.

El Cardener amb Montserrat al fons

Al capdavall d’aquest passeig, on es troba el poliesportiu de Manresa, tornem a creuar el Cardener i rodegem la ciutat pel sud, seguint el curs del riu i passant sota el gran edifici gòtic de la Col·legiata Basilica de Santa Maria de Manresa, més coneguda com La Seu, amb els seus alterosos contraforts, i també molt a prop del Pont Vell, d’origen romà i reconstruit diverses vegades.

Pont Vell de Manresa

La sortida de Manresa no és gens fàcil, car hem de travessar una zona amb força vegetació i on hi malviuen algunes famílies en cotxes i barraques. Després de passar sota la ronda de Manresa i de travessar un petit camp de cultiu, anem a sortir a una pista per la qual ens enlairem ràpidament per damunt de la línia de ferrocarrils de la Generalitat i de la planta de tractament d’aigües residuals de Manresa. La silueta de Montserrat és ja omnipresent al llarg d’aquest tram final del recorregut.

Arribant a Castellgalí

A l'aiguabarreig del Cardener amb el Llobregat

Per aquesta pista, marcada com a Camí de Sant Jaume, anem de dret cap a Castellgalí i cap a l’aiguabarreig amb el riu Llobregat, on finalitzem aquesta tercera i última etapa de la Ruta del Cardener després d’un recorregut de 59 Km i un desnivell de 561 metres, fets en quasi 6 hores de rodar efectives. Track de l'etapa.

ISABEL BENET. Activitat realitzada el dia 19.09.15 per Isabel Benet, Isabel Salvia i Siscu.