dilluns, 8 de febrer del 2016

Per la serra de Benavent

25.01.16  Circumstàncies diverses ens han reunit a uns quants “aligots” un dilluns laborable per a fer una excursió. La boira, present a bona part del territori, ens empeny cap al Prepirineu on la Mercè té ganes d’explorar una zona de tots nosaltres desconeguda: la serra de Benavent, alterosa muralla conglomeràtica que, des del coll de Comiols, es dirigeix cap al nord-est, tot elevant-se per damunt la Conca Dellà que és l’extrem més oriental de la Conca de Tremp. Aquesta serra fa de frontera natural entre les comarques de la Noguera i el Pallars Jussà.

La boira ens acompanya quasi tot el trajecte que fem en cotxe, i no és fins ben a prop del coll de Comiols que la deixem enrera, estesa com un mar de nata de la qual només sobresurten les agulles de Montserrat i alguns relleus tarragonins; en canvi des del mirador del port, encarat al nord, es domina una àmplia panoràmica de la Conca de Tremp i de les muntanyes que l’envolten com són l’esquena del Montsec, la serra de Sant Gervàs, el vistós cingle taronja de la Pessonada i les serres de Carreu i Boumont. També tenim una bona vista del Pirineu central (amb poquíssima neu) que va des del Turbón al Montsent de Pallars passant per l’Aneto. Al peu del cingle, encara a l’ombra, s’arrauleix el petit poble de Benavent de la Conca.

Al mirador del port de Comiols

Des d’aquest mirador, on hem aparcat i on hi ha un plafó informatiu de caire geològic mig destrossat, creuem la carretera comarcal 1412, per la qual hem arribat, i anem uns metres pel seu voral en direcció sud fins a l’entrada d’una pista que surt a l’esquerra i on hi ha un pal indicador del Cami del Cap del Roc, marcat en groc.

Vistes de l'esquena del Montsec

Comencem l’excursió pujant per aquesta pista que va a frec del caire dels cingles i on podem veure les restes del que podria haver estat una de les trinxeres del Front del Pallars, excavades a la roca per l’exèrcit republicà durant la Guerra Civil. Així ens dirigim cap a l’edifici d’una torre de comunicacions on aprofitem per a fer un mos mentre contemplem les vistes cap a llevant on hi destaquen el Cadí, la serra d’Aubenç, el Port del Comte i els Rasos de Peguera.

Panoràmica del Prepirineu de llevant

En direcció al Roc de Benavent

En acabat continuem per la pista en direcció al Roc de Benavent, coronat d’antenes, tot deixant la sortida dels graus Curt i dels Escoms que baixen cap al poble. També deixem a l’esquerra el cim del Roc de Benavent, i anem directament al Mirador de Roca Roia, portentós balcó sobre el poble de Benavent de la Conca equipat amb un plafó orientatiu que no ens orienta en absolut perquè està en blanc! Des d’aquest mirador veiem estrendre’s als nostres peus la Conca Dellà tacada de camps de conreu d’un color verd deslluït per causa de “la pertinaz sequia”.

Mirador de Roca Roia

Vista aèria de la Conca de Tremp

A partir del mirador, la pista abandona el caire del cingle i va a mig aire del suau vessant est de la serra i per la qual anem rodejant petites elevacions i esquivant el pelegrinatge de milers i milers d’erugues de la processionària del pi (Thaumatopoea pityocampa), les quals corren a enterrar-se per tal de convertir-se en unes papallones nocturnes molt poc vistoses, tot deixant enrera el seu rastre de destrucció.

Gran acumulació d'eruges de la processionària

Baixant pel grau de Moles

Així anem fins a un collet on trobem el sender GR 1, camí que seguirem a partir d’ara. Aquí iniciem el descens pel grau de Moles per un corriol que ens deixa ràpidament al peu del cingle. En una cruïlla deixem a mà dreta un camí que es dirigeix cap a Isona passant pel castell de Llordà; nosaltres continuem a l’esquerra pel GR en direcció a Benavent a frec de les enlluernadores cingleres montserratines il·luminades pel sol de la tarda.

Retornem per sota els cingles de Benavent

Des del poble de Benavent prenem la carretera comercal 1412 en direcció al port de Comiols, tot passant sota l’esglèsia de Santa Margarida, un edifici d’origen romànic alt i quadrat que més aviat sembla una fortalesa. Quan arribem a una zona d’aparcament, on hi ha alguns plafons informatius, creuem la carretera i prenem una pista, on les marques del GR es troben mig esborrades sota una capa de pintura gris.

Per aquesta pista anem en suau baixada fins que aquesta gira bruscament cap a ponent, llavors el GR es desvia per un sender que comença a pujar fort cap al port de Comiols tot seguint una línia elèctrica. Per aquest sender arribem finalment de nou al mirador on tenim el cotxe aparcat i on hem iniciat aquest tomb per la desconeguda serra de Benavent.

Vistes a Benavent de la Conca des del port de Comiols

Donem un darrer cop d’ull als cingles de Benavent, tocats pels darrers raigs de sol, i a la poca neu rosada del Pirineu i ens acomiadem d’aquest paisatge incomparable. Fins la propera!

ISABEL BENET. Activitat realitzada el dia 25.01.16 per Isabel Benet, Susana Sanz, Anna Torres, Mercè Julve i Toni Tejedor.