dijous, 1 de febrer del 2018

Circular per Siurana

27.01.18  En la primera sortida col·lectiva de l’any, una quarantena de companys ens hem aplegat aquest dissabte al pantà de Siurana per fer una excursió pels cingles que defensen l’encimbellat poble de Siurana, tot pujant pel grau de la Trona i baixant pel grau dels Portals, mitjançant un itinerari d’uns 11,8 Km de recorregut per pistes i senders ben senyalitzats.

Des de Reus (sortida Reus Est de l’AP-7 i autovia T-11), hem seguit per la N-420 en direcció a Falset fins que a l’alçada de les Borges del Camp continuem a la dreta per la C-242, tot passant per Alforja i el coll d’Alforja; més endavant, just quan deixem a l’esquerra la Venta del Puvill i abans d’arribar a Cornudella, agafem un trencall a la dreta en direcció al pantà de Siurana, i que en 2 Km mena a l’aparcament que hi ha al costat dret de la presa, on deixem els cotxes.

Situats a la presa del pantà de Siurana (490 m), avui amb el nivell molt baix, agafem en direcció est la pista que voreja el pantà per la riba esquerra (per a nosaltres el costat dret).

Encarats als cingles vermells i blancs de Siurana

La pista davalla suaument fins creuar una barrancada i acaba més endavant a la cua del pantà, on hi ha una estació d’aforament. En aquest punt creuem per unes pedres el riu Siurana i ens reagrupem per esmorzar a la vora del riu, que forma aquí un toll enmig d’una platja de còdols.

Creuem el riu de Siurana, a la cua del pantà

Més amunt el seguim creuant

Continuem riu amunt, que creuem a gual dues vegades més, fins que trobem a l’esquerra un camí per on anem pujant amb alguna llaçada fins a desembocar a la pista o camí del Molí de l’Esquirola, que seguim a la dreta fins que no triguem en trobar a l’esquerra (pal indicador) el camí del Grau de la Trona, per on passa el PR C-7 procedent de l’esmentat molí (a 15 min. seguint recte per la pista).

Iniciem la pujada pel grau de la Trona

Comencem a pujar pel grau de la Trona, un antic camí que enllaçava Siurana amb els molins situats a la vora del riu. El camí, empedrat i ben apuntalat amb marges, va guanyant alçada en revolts i va passant primer per cingles de gres vermell i mes amunt per cingles de roca calcària blanca.

Primer tram pel cingle de gresos vermells

Travessem antigues dunes fòssils

Seguim pel cingle blanc de parets calcàries,
mentre el camí traça llaçades entre grans marges

Al capdamunt del grau deixem a la dreta el camí del grau de la Tornera (pal indicador) i seguim planers, a la vora del cingle, fins que passem per la singular i fotogènica roca de la Trona, que forma un sostre per sota del qual hi passa el camí.

Arribem a la característica roca de la Trona

Apilotonats sota la Trona, al caire de l'abim

Continuem a l'altre costat de la Trona

Seguim a la vora de les espectaculars parets del cingle, mentre que a l’altre costat, separada del cingle i a un nivell inferior, veiem la característa Roca del Franquet, una altra zona d’escalada, també anomenada Roca dels Solters perquè, segons diu la tradició, el solter o soltera que hi arribi al cim i llenci una pedra, es casarà abans d’un any (en cas contrari, NO ha de llençar cap pedra).

Roca del Franquet o dels Solters

Avancem planers sobre la roca calcària

Sector d'escalada proper a Siurana

Avancem per una estreta cornisa al caire del cingle, passem pel costat d'una zona d'escalada i poc després ja arribem a l’aparcament situat a l’entrada del poble, al Pla del Castell, on hi arriba la carretera procedent de Cornudella. Tenim des d’aquí una bona visió del Montsant, ben nevat avui, i dels cingles de la Siuranella en primer terme, on es troba un altre sector d’escalada. L'entrada del poble està custodiada per les restes del castell, a l'esquerra, i el refugi Ciriac Bonet del CEC, a la dreta, encimbellat damunt d’un esperó del cingle.

Els cingles de Siuranella

Restes del castell a l'entrada de Siurana

El refugi Ciriac Bonet, amb el Montsant nevat

Travessem per un pont de fusta el fossat de l’antic castell de Siurana, i entrem al poble pel carrer Major. Per l’esquerra ens apropem a les restes del castell i al capdamunt del cingle orientat al sud, cap al riu i el pantà. Siurana, darrer reducte musulmà a Catalunya, fou conquerida l’any 1153 pels exèrcits del comte de Barcelona Ramon Berenguer IV, que pocs anys abans també havia conquerit Tortosa i Lleida. La llegenda diu que a la Siurana musulmana (Xibrana) hi governava la reina Abdalàzia, la qual, abans de caure en mans dels cristians, muntà al seu cavall, li embenà els ulls amb el seu vel i l’esperonà cap al penya-segat per estimbar-se cingles avall.

Al cingle on saltà la reina mora, amb les restes del castell

Espectacular situació de Santa Maria de Siurana

Visitem breument alguns carrers de la població, molt ben arranjats, així com l’església romànica de Santa Maria de Siurana, tot just aixecada després de la conquesta de la població, d’una nau encapçalada per un absis semicircular amb finestra de doble esqueixada, i una gran portalada amb un timpà emmarcat sobre tres arcades de mig punt que reposen sobre columnes amb capitells.

Portalada de l'església

Detall del timpà

Al final de la cinglera podem veure, excavats a la roca, els antics aljubs o dipòsits d’aigua, tot gaudint d’una gran vista sobre el Priorat i la serra del Montsant.

A l'extrem del cingle de Siurana

Retornem a l’entrada del poble per agafar cap a l’esquerra, entre el refugi i el carrer Major, el Camí dels Gorgs (pal indicador), que en realitat és el Camí Vell de Cornudella a Siurana, per on continua el PR C-7. El primer tram d’aquest camí, des de Siurana, és el Grau dels Portals, nom que fa referència als dos portals que controlaven el camí en temps del domini musulmà, un a l’inici i un altre al final del grau. Anem baixant en llaçades pels trams empedrats d’aquest grau, sota el cingle on es troba situat l’esmentat refugi.

Comencem a baixar pel grau dels Portals

Pel camí del grau, ben traçat i empedrat

Més avall, a la sortida del grau, la inclinació es modera, mentre anem deixant el cingle i el bosc per creuar poc després el barranc de l’Estopinyà i arribar al coll de les Lloses (555 m), ocupat, com el seu nom indica, per abundants pissarres o llicorelles, unes roques que per altra banda donen un caràcter especial al vi del Priorat.

Baixant del coll de les Lloses

Continuem la baixada fins a la vora del pantà, on trobem una esplanada al redós de la qual ens posem a fer tots plegats el dinar de germanor i carmanyola (substituïda avui dia pels tuppers).

Dinar de grup a la vora del pantà

L’itinerari del PR continua per una pista, però com aquesta fa una gran marrada per salvar una entrada de l’embassament, que ara es troba sec en aquest indret, no triguem en deixar-la per baixar a creuar la llera i retrobar-la a l’altre costat.

Travessem el pantà, aquí sec, per continuar a l'altre costat

Poc després deixem definitivament la pista i el PR, doncs continuen en direcció a Cornudella, i girem a l’esquerra per travessar uns camps de vinyes i pujar uns metres fins a la carretera de Cornudella a la presa de Siurana.

Cingles de Siurana (dreta) i Siuranella (centre)
sobre les avui escasses aigües del pantà

Seguim a l'esquerra per aquesta tranquil·la carretera durant 1 Km, amb vistes de l'embassament i els cingles de Siurana, fins que arribem al costat esquerra d’aquesta presa. Ja només falta creuar-la per retornar a l’aparcament, punt final de la sortida d’avui. Fins la propera!

SECCIÓ DE MUNTANYA. Activitat realitzada el dia 27.01.18 pel Centre Excursionista Àliga.